Konsumenci niebędący etatowymi pracownikami sami wypełniają funkcje i przyczyniają się do procesu tworzenia wartości, niekoniecznie oczekując za realizowane działania gratyfikacji finansowej. Realizacja nowej roli przez konsumenta jako pracownika oznacza również, że klienci nie tylko służą sobie, ale także innym klientom oraz pracują dla dobra przedsiębiorstwa. Do zobrazowanie powyższego mogą posłużyć klienci sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych, którzy doradzają innym kupującym, pisząc recenzje produktów lub oceniając wiarygodność prywatnych sprzedawców. Klienci przyjmują również „funkcje kierownicze”, np. współuczestniczą w doskonaleniu procesu obsługi klienta. Stają się testerami innowacyjnych produktów jak również oceniają i opiniują prezentowane przez przedsiębiorstwa rozwiązania. Pracujący konsument może jednocześnie współtworzyć content wykorzystywany następnie do prezentacji produktów lub promocji marki ale może również tworzyć społeczności i dzielić się pozyskanymi informacji, wspierając tym samym sprzedaż produktu lub kreując oczekiwany wizerunek przedsiębiorstwa. Należy zauważyć, że działania jakie może realizować konsument nie zależą od jego dostępności czy też lokalizacji a raczej od stopnia zaangażowania oraz motywacji do działania.

Pracujący Konsument